Till startsidan för  kommun
Use Google to translate the web. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

DÖLJ MENY

Synpunkter och klagomål på utbildning

Mariestads kommun ska erbjuda alla barn, elever och studerande en god lärmiljö och utbildning av hög kvalitet. Vi eftersträvar att utveckla och förbättra vår verksamhet kontinuerligt därför är dina synpunkter betydelsefulla för oss.  

Syftet med vår klagomålshantering är att:

  • hjälpa oss att bli en bättre förskola, fritidshem och skola
  • öka elevers och vårdnadshavares möjligheter till inflytande
  • snabbare kunna rätta till eventuella brister  
  • stärka barns och elevers rättsäkerhet

Vem framför jag mina klagomål och synpunkter till?

  • Vänd dig i första hand till den person, enhet eller avdelning där klagomålet hör hemma. I förskolan och skolan handlar det i första hand om att framföra synpunkter till berörd personal.
  • Du kan även kontakta förskolechef, rektor eller annan överordnad chef.

Hur framför jag mina klagomål och synpunkter?

Vill du framföra ett klagomål eller synpunkt om den utbildning som bedrivs av Mariestads kommun som huvudman kan du göra det antingen via:

  • e-postformulär (se länk under Relaterad information - Länkar)
  • e-post
  • brev
  • telefon

Hur lång tid tar det innan jag får svar?

Vår ambition är att du ska få ett snabbt svar. Ibland kan ett klagomål vara komplicerat eller av annat skäl kräva längre tid för oss att undersöka.

Rutin för klagomålshantering och synpunkter inom barn- och utbildningsområdet

  • Inkommen synpunkt, förslag eller klagomål registreras/diarieförs och blir därmed en offentlig handling och hanteras i enlighet med bestämmelserna i personuppgiftslagen (PUL).
  • Bedömning sker om vem som ska hantera ärendet.
  • Svar ges till den som lämnat in synpunkten, förslaget eller klagomålet och angivit kontaktuppgifter, om så önskas.

Om jag inte är nöjd med svaret?

Då kan du begära att överordnad chef/utbildningschef/utbildningsnämnd gör en förnyad prövning av ärendet.

Vad händer med klagomålet och synpunkten?

Alla klagomål/synpunkter som inkommer till Barn och utbildning sammanställs som en del i det systematikska kvalitetsarbetet och anmäls till utbildningsnämnden.

Vem kan läsa mina klagomål?

I princip vem som helst. Det är viktigt att känna till att allt som du skriver till kommunen är allmän handling och nästan allt blir offentligt. I undantagsfall kan handlingen eller delar av den sekretessbeläggas.  

Kontaktuppgifter

I din kontakt med berörd verksamhet i kommunen anger du vad klagomålet eller synpunkten avser, samt hur du önskar bli kontaktad. Det går bra att vara anonym, men vi har då ingen möjlighet att återkomma till dig med information om hur vi har behandlat dina synpunkter eller klagomål. I de fall du önskar svar behöver vi din e-postadress, telefonnummer eller adress.

Sidan senast uppdaterad: 2017-02-02

Relaterad information

Kontakt

I första hand vänder du dig till den person, enhet eller avdelning där klagomålet/synpunkten hör hemma. Se mer i texten till vänster. Länk till formulär finns nedan.

Ansvarig nämnd

Utbildningsnämnden

Dokument

KlagomålshanteringPDF

Länkar

Lämna synpunkter

Kontakta oss

Telefon

0501-75 50 00

Adress

Mariestads kommun

Kyrkogatan 2
542 86 Mariestad

Samarbetskommunerna
Gullspång kommuns
Töreboda kommun