Mariestads kommun ska erbjuda alla barn, elever och studerande en god lärmiljö och utbildning av hög kvalitet. Vi eftersträvar att utveckla och förbättra vår verksamhet kontinuerligt därför är dina synpunkter betydelsefulla för oss.
Vill du framföra ett klagomål eller synpunkt om den utbildning som bedrivs av Mariestads kommun som huvudman kan du göra det antingen via:
Vår ambition är att du ska få ett snabbt svar. Ibland kan ett klagomål vara komplicerat eller av annat skäl kräva längre tid för oss att undersöka.
Då kan du begära att överordnad chef/utbildningschef/utbildningsnämnd gör en förnyad prövning av ärendet.
Alla klagomål/synpunkter som inkommer till barn- och utbildning sammanställs som en del i det systematiska kvalitetsarbetet och anmäls till utbildningsnämnden.
I princip vem som helst. Det är viktigt att känna till att allt som du skriver till kommunen är allmän handling och nästan allt blir offentligt. I undantagsfall kan handlingen eller delar av den sekretessbeläggas.
I din kontakt med berörd verksamhet i kommunen anger du vad klagomålet eller synpunkten avser, samt hur du önskar bli kontaktad. Det går bra att vara anonym, men vi har då ingen möjlighet att återkomma till dig med information om hur vi har behandlat dina synpunkter eller klagomål. I de fall du önskar svar behöver vi din e-postadress, telefonnummer eller adress.