Till startsidan för  kommun
Use Google to translate the web. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

DÖLJ MENY

Vanliga frågor

Jag vill betala via autogiro. Hur gör jag?

Kontakta Driftcenter VA och Gata för att beställa en blankett för anmälan till autogiro. Du kan även logga in under E-tjänst vatten och avlopp för att beställa en blankett, se Relaterad information.

Jag ska flytta

Vid flytt ska en flyttanmälan skickas in till kommunen. Den ska innehålla uppgifter om vattenmätarställning på flyttdatum samt de nya ägarnas personuppgifter. Kontakta Driftcenter för att få en ägarbytesblankett eller beställ en blankett via E-tjänsten för vatten och avlopp. Du kan även skriva ut ägarbyteblanketten, se Relaterad information. 

Jag har stopp i avloppet

Om du har fått stopp i avloppet bör du försöka ta reda på om det sitter i någon av fastighetens ledningar eller i ledningsnätet utanför fastigheten. Kommunen åtgärdar avloppsstopp på det kommunala ledningsnätet. Men om det visar sig att stoppet sitter i en ledning inne på fastigheten så är det fastighetsägarens som ska bekosta att stoppet åtgärdas. Om du inte har stopp i hela huset utan bara i något eller några av avloppen så tyder det på att stoppet sitter i någon av fastighetens ledningar. Du bör då kontakta en privat aktör för hjälp.

Årsförbrukning enligt fakturan

Dina kommunala VA-tjänster debiteras varje kvartal och baseras delvis på den vattenmätaravläsning som du lämnat till oss. Du debiteras för den årsförbrukning som räknas ut automatiskt. När du lämnat en ny vattenmätaravläsning görs en justering av den beräknade årsförbrukningen. Om du har betalat för en högre förbrukning än du faktiskt haft så dras det av på fakturan. Om du har betalat för en lägre förbrukning än du haft läggs det på fakturan. Om du lämnar vattenmätaravläsning regelbundet, minst en gång per år, är chansen större att din faktura stämmer mot den faktiska förbrukningen.

E-tjänst för vatten och avlopp

Använd länken under Relaterad information. Här kan du som har kommunalt vatten och avlopp logga in för att lämna din vattenmätaravläsning, se historik för vattenförbrukning, beställa autogiroblankett och för att beställa ägarbytesblankett.

Vart kan jag se min vattenförbrukning och årskostnad?

Du ser din årsförbrukning och årskostnad på din faktura. Du kan även logga in under E-tjänst vatten och avlopp för att se dessa uppgifter, se Relaterad information.

Kan ni skicka fakturan till min hyresgäst?

Nej. Vi fakturerar fastighetsägaren, då lagfaren ägare är betalningsansvarig.

Sidan senast uppdaterad: 2017-06-21

Relaterad information

Kontakt

Driftcenter VA och Gata
Telefon: 0501-75 61 00
E-post: VA och Gata

Felanmälan VA

Dagtid (7.00-16.00)
kontaktas driftcenter.
Telefon: 0501-75 61 00

Övrig tid kontaktas jourpersonal.
Telefon: 0501-106 46

Ansvarig nämnd

Tekniska nämnden

Länkar

E-tjänst vatten och avlopp

Dokument

Ägarbytesblankett VAPDF

Kontakta oss

Telefon

0501-75 50 00

Adress

Mariestads kommun

Kyrkogatan 2
542 86 Mariestad

Samarbetskommunerna
Gullspång kommuns
Töreboda kommun