Mariestads kommun Till startsidan Mariestads kommun
Use Google to translate the web. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Lokala restaurangnäringen om den pågående pandemin

Enligt Matrapporten har Coronapandemin fått matgäster att ändra sitt beteende när det kommer till restaurangbesök. Det tillsammans med de nationella begränsningarna har fått våra lokala krögare att ställa om och tänka nytt.

Matrapportnen 2020* som årligen genomförs av Food & Friends visar att 44% av de tillfrågade oftare kommer att bjuda hem vänner på middag, 20% kommer att äta mindre buffémat och hela 37% uppger att de oftare kommer att äta ute efter pandemin.

Innovationstakten har varit hög under pandemin och så även i restaurangbranschen. Det vi sett är en förändring av restaurangernas värdeerbjudande och likaså i vår kommun och här följer ett par exempel. På ICA Oxen erbjöds kunderna att köpa med sig en färdigkomponerad meny från Sill & Dynamit, på Sand ställde man om och öppnade upp för TakeAway-lunch och Heda kök & skafferi gav målgruppen 65+ möjligheten till utkörning av lunch.

Som ytterligare en effekt av coronan visar Matrapporten 2020 att 56% av respondenterna kommer att lägga mindre pengar på att resa utomlands under 2021. Vilket kan betyda att vi även nästa sommar kommer att möta ett stort antal svenska hemesterglada turister.

Norrqvarn Hotell & Konferens


Hur gjorde ni för att ställa om inför säsongen 2020?

Oj, vart ska jag börja. Vi fick se över hela vårt utbud, allt ifrån menyn till helhetsupplevelsen hos oss. Snabbt ställde vi om vår frukost och började erbjuda tidslotter att äta på. Men allt eftersom bokningarna tickade på så fick vi tänka om igen och när vi hade som mest folk i huset erbjöd vi istället frukostbrickor som gästerna kunde ta med och äta vart de själva ville. Vi jobbade även fram en annan typ av meny som var mer anpassad att delvis tillagas utomhus för att erbjuda gästerna en matupplevelse på vår uteservering som det primära valet istället för inne i restaurangen. Men när jag nu blickar tillbaka så har det trots den otroligt jobbiga situationen varit en spännande och intressant period.

Hur tänker ni framåt?

Just nu sitter vi och tänker nytt inför den kommande julbordssäsongen. Hela grejen med julbord är ju att det är just en buffé där du som gäst ska ha möjligheten att välja precis vad du själv gillar. Så vi ställde oss frågan vad vi skulle kunna göra för att fortfarande hålla kvar den känslan. Utrymmet vid bufféerna är idag inte tillräckligt stort så vi har valt att plocka bort en av dem för att gästerna fortsatt ska kunna hålla avstånd mellan varandra. Det i sin tur innebär att vi istället serverar en bordsbuffé med sill och potatis direkt till den sittande gästen vid bordet. Självklart kommer vi att ha mycket färre gäster, verkligen jobba på att sprida ankomsttiderna och tydligt välkomna varje sällskap att ta från buffén för att undvika trängsel. Det kommer även att finnas handsprit på varje bord och vi funderar även på att komplettera med plasthandskar, men det känns inte riktigt hållbart ur en miljösynpunkt och går på så sätt emot det som är en stor del av oss och det vi själva står för.

Tror du att restaurangupplevelsen kommer att se likadan ut som innan pandemin när det här är över?

Även om vi människor lätt glömmer så tror jag verkligen inte det. Det här är inget som kommer gå över bara över en natt så vi måste lära oss att leva med det. Gästerna är fantastiskt bra på att hålla avstånd och att sprita händerna, så det är nog en vana kvar för att stanna. Vi själva har lärt oss att bli ännu snabbare och tänka om när det väl gäller och det hoppas jag lever vidare.

Norrqvarns ägare Malin Johansson sitter i en fåtölj på hotellet med dekorativa lampskärmar i olika färger i bakgrunden

Malin Johansson, Norrqvarn Hotell & Konferens

Kingfisher


Hur gjorde ni för att ställa om inför säsongen 2020?

Vi har inte den tydliga sommarpeak som många andra vittnar om i vår stad, vi har ett jämt flöde med gäster året runt. Det klart att pandemin har påverkat oss också och att det i perioder har varit väldigt tufft men vi har klarat oss ganska bra jämfört med många andra. Precis som våra branschkollegor fick vi tänka till kring avstånd mellan borden, ställa fram handsprit och vi valde även att ta bort salladsbuffén på lunchen.

Hur tänker ni framåt?

Att vi ska finslipa ytterligare på vårt koncept. Vi vill erbjuda våra gäster en kulinarisk upplevelse än mer riktad mot vilt. Det ska bli ännu tydligare vad vi är riktigt bra på.

Tror du att restaurangupplevelsen kommer att se likadan ut som innan pandemin när det här är över?

Jag tror att vi lärt oss en hel del av pandemin. De begränsade möjligheterna till resande har öppnat ögonen på många som nu väljer att addera en guldkant på tillvaron här hemma istället. Vi ser verkligen ljust på framtiden.

Daniel Adisho står framför restaurang Kingfishers whiskeysamling

Daniel Adisho, Kingfisher

Sill & Dynamit


Hur gjorde ni för att ställa om inför säsongen 2020?

Vi var redan innan sommaren övertygade om att vi skulle få en bra säsong tack vare våra goda förutsättningar med läget i hamnen och den inarbetade kundkretsen. Men det är klart att man kan ju alrig vara säker. Vi drog ned på personal innan sommaren och införde korttidspermitteringar, men fick i stort sett gå upp till normal tid igen. Vi glesade självklart ut mellan borden, skyltade tydligt upp enligt rekommendationerna, informerade personalen om de nya bestämmelserna och ställe ut handsprit med en förhoppning om att det skulle fungera. Det som skiljde sig från tidigare år var att vi inte hade några längre köbildningar, men trots det var serveringen hela tiden fullsatt.

Hur tänker ni framåt?

Just nu har vi fullt upp med att planera inför den stundande julruschen. Även den måste coronanapassas och vi har i år valt att duka upp för jul vid bord istället för vårt klassiska julbord. Vi kommer att erbjuda två sittningstider på Bryggeriet istället för en. Företag har även möjligheten att beställa julkasse för avhämtning om man hellre vill äta på sin arbetsplats. Det paketet kommer även kunna beställas av privatpersoner. Nere på Sill & Dynamit kommer vi att köra på med julmeny som vanligt.

Tror du att restaurangupplevelsen kommer att se likadan ut som innan pandemin när det här är över?

Nej det tror jag inte. Det vore onaturligt om vi inte lärt oss något av detta. Fastighetsägarna kommer nog behöva tänka till kring hyresavgifter och vad som är rimligt för att en verksamhet ska kunna fungera i lägen som dessa. Det enda vi säkert vet om framtiden är att vi kommer att vara bättre förberedda.

Sill & Dynamits ägarinnan Annelie Johansson sitter tillsammans med kocken Niklas Gustavsson och Victor Dernsjö i en trappa.ild

Annelie Johansson, Victor Dernsjö och Niklas Gustavsson, Sill & Dynamit

* Den fullständiga rapporten Matrapporten 2020PDF

Sidan senast uppdaterad: 2020-10-02 11.51