Den svenska målgruppen - ny och unik rapport från Visit Sweden

I februari lanserade Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden sin första rapport "Den svenska målgruppen", om svenska turister i Sverige nu och framåt. Rapporten visar bland annat att svenskar nu är väldigt ressugna och googlar resmål flera gånger i veckan och att paketerade upplevelser som inkluderar boende, mat och aktiviteter är något som tilltalar allt fler.
Att få fler svenskar att välja Sverige på sin semester är ett nytt uppdrag för Visit Sweden från 2021. 3,7 miljoner svenskar förväntas semestra i Sverige under året, men så många som drygt åtta av tio kan tänka sig att utforska Sverige nästa sommar. Deras sammalagda semesterbudget är någonstans mellan 38,5-52,4 miljarder kronor. Den nya rapporten vänder sig till dig som driver verksamhet inom besöksnäringen - vad kan du göra för att besökarna ska hitta till just dig?
Vad lockar oss att semestra i Sverige?
De starkaste drivkrafterna för svenskar att resa på semester i Sverige är att ha roligt och uppleva nya saker tillsammans, koppla av och slippa rutiner samt känna sig fria. Även att njuta av god mat och dryck och uppleva naturen lockar. I rapporten framgår det även att de turistaktörer i Sverige som utöver sitt unika utbud lyckas kommunicera en trygg och säker upplevelse med flexibla avbokningsmöjligheter, har större möjligheter att lyckas locka till sig de turister som finns.
Ökad kännedom om turistiskt utbud
- Läget i besöksnäring är ytterst allvarligt och varje insats som stödjer näringen behövs. Med insikter om den svenska målgruppen är förhoppningen att vi gemensamt kan öka synligheten och kännedom om Sveriges rika turistiska utbud och få oss svenska resenärer att upptäcka Sverige på nytt, eller på nytt sätt. säger Angelica Månsson-Gerde, Head of New Business, Visit Sweden
Rapporten ”Den svenska målgruppen” vänder sig främst till svenskt näringsliv med intresse av turism och belyser utöver de senaste trenderna hur just svenskar tänker kring semestrande i Sverige; drivkrafter, hur man inspireras, planerar och bokar sina resor.
Ladda ner rapport
Rapporten "Den svenska målgruppen" finns att ladda ner på Visit Swedens webbsida. Här finns också den digitala liveserien Sevemester med kunskap, inspiration, information och diskussioner kring inhemska målgrupper.
Sidan senast uppdaterad: