Elektronisk faktura (e-faktura)
Enligt gällande lagstiftning ska alla kommuner, landsting, regioner, kommunala bolag samt myndigheter ta emot fakturor elektroniskt, likaså ska leverantörerna skicka dem elektroniskt. Kravet på e-fakturering omfattar alla fakturor som en leverantör utfärdar till kommunen, oavsett belopp, hur upphandlingen och inköpet gått till.
Mer information om lagen hittar du hos Myndigheten för digital förvaltning och Sveriges kommuner och landsting, se länkar under relaterad information.
Format
E-faktura innebär att leverantören skickar faktura från sitt system direkt till kommunens fakturasystem. Det blir en snabbare, säkrare och mer miljövänlig fakturahantering.
Mariestads kommun kan ta emot elektroniska fakturor (e-fakturor) i formatet PEPPOL, Svefaktura eller Fulltextfaktura från våra leverantörer (se länk under Relaterad information här på sidan).
PDF är inte ett godkänt format.
Mariestads kommuns elektroniska adress i form av PEPPOLID och GLN hittar du under "relaterad information".
Märkning
Som leverantör till Mariestads kommun ska du märka dina fakturor med en referens, så kallad YYKOD (YY+6 siffror, utan mellanslag). Denna kod ska beställaren uppge vid beställnings-/köptillfället. En korrekt märkning säkerställer att fakturan når avsedd mottagare och att fakturan blir betald i tid.
Kom i gång med att skicka e-faktura
InExchange är kommunens huvudsakliga samarbetspartner/operatör när det gäller e-faktura och de kan erbjuda olika lösningar för dig som leverantör.
Har du som leverantör frågor kring e-faktura och vill komma igång kontaktar du InExchange, 0500-44 63 60, om hur du enklast skickar e-fakturor till oss.
Har ni redan idag en tjänst för att skicka e-fakturor kontaktar ni er befintliga operatör vid behov av hjälp.
Om ni inte har denna tjänst eller inte vill investera i någon ny programvara erbjuder InExchange er att fakturera Mariestads kommun direkt via en fakturaportal på webben med upp till totalt 100 fakturor/år kostnadsfritt. Du hittar tjänsten i länklistan. Efter att du klickat på länken får du skapa ett konto där du fyller i nödvändiga uppgifter
När du som leverantör har skapat ett konto och ska komma igång med InExchange web finns mer information och en film hur man gör, även denna hittar du i länklistan.
Pagero är också samarbetspartner/operatör till kommunen för elektronisk fakturering. Då hitter mer information om dem och deras tjänst i länklistan
Frågor kring e-faktura
Har du frågor kring e-faktura eller andra fakturafrågor är du välkommen att kontakta ekonomienheten enligt kontaktuppgifterna under relaterad information.
Sidan senast uppdaterad:
Relaterad information

Kontakt
Malin Kvarnrud
E-handelsansvarig
Telefon: 0501-75 58 64
E-post: Malin Kvarnrud
Charlotte Eriksson
Leverantörsreskontra
Telefon: 0506-180 14
E-post: Charlotte Eriksson
Organisationsnummer
212000-1686
Mariestads kommun GLN
735 00 2876 0008
PEPPOLID
0088:7350028760008
Plusgiro
2 13 40-5
Mariestad kommuns huvudkonto
Bankgiro
5726-3840
För manuella inbetalningar, statsbidrag eller andra bidrag
Länkar
InExchange Web – Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Användarguide
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
SFTI Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Inexchange Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Pagero Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.