Frågor och svar om inre hamnen

Husbilar och båtar i Mariestad gästhamn.

Har du frågor som rör gästhamn och ställplatsen i inre hamnen? Då hoppas vi att du ska hitta svar på den här sidan.

Synpunkter och felanmälan

Har du synpunkter, förslag på förbättringar eller felanmälan som inte är akut är du välkommen att använda dig av vår app "Synpunkter & fel Mariestad". Den laddar du ner gratis från din appbutik och den är enkel att använda. Du kan också lämna synpunkter och felanmälan via kommunens webbsida. Se länk här nedan.

Synpunkter och felanmälan - kommunens webbsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Akut felanmälan angående vatten, avlopp, gator inklusive snöröjning, park och hamn, kontakta medborgarkontoret, dygnet runt, telefon: 0501-75 61 00.

Felanmälan eldrift: Vänerenergi, dygnet runt, telefon: 0501-637 70.
Felanmälan gatubelysning: Vänerenergi, klockan 07.00-16.00, telefon: 0501-637 00, e.post: info@vanerenergi.se.

Avgift

Du betalar din avgift för ställplatsen och gästhamnsplatsen till Hamnmagasinet på Kajgatan 1 eller via Swish för båtar till 123 304 7925, för husbilar till 123 589 5461 eller i appen GoMarina (både båt och husbil).

Står du med din husbil vid ställplatsen i yttre hamnen så betalas den i en parkeringsautomat intill servicehuset i yttre hamnen.

Problem med betalning

Vid problem med betalning kontakta Hamnmagasinet på Kajgatan 1, 0501-39 31 30.

Kod till servicehus

Servicehuset i inre hamnen är till för ställplats- och gästhamnsgäster samt de båtägare som har sina säsongsplatser i området. Koden till servicehuset får du som gäst genom att betala avgiften för ställplatsen eller gästhamnsplatsen. Du får den av hamnvärden eller i appen GoMarina. Om du swishar, ring hamnvärden för kod: +46 734 438 491 (telefontid till 20.00).

Du som har säsongsplats för båt i Mariestads hamn och har frågor kring servicehus och kod, vänligen kontakta medborgarkontoret, 0501-75 61 00.

Servicehuset

Synpunkter eller felanmälan kring servicehuset lämnas via vår app "Synpunkter & fel Mariestad". Den laddar du ner gratis från din appbutik och den är enkel att använda. Du kan också anmäla via kommunens webbsida. Se länk här nedan.

Synpunkter och felanmälan - kommunens webbsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vid akut problem i servicehuset, vänligen kontakta medborgarkontoret, 0501-75 61 00.

Allmänna toaletter

Allmänna toaletter finns bakom försäljningsbodarna i inre hamnen, i yttre hamnen i anslutning till utegym/boule/padel samt i stadsparken och järnvägsstationen.

Sophantering

I inre hamnen/gästhamnen finns kärl för sophantering.

För vem?

Sophanteringen i inre hamnen är till för ställplatsgäster, båtgäster i gästhamnen samt de båtägare som har sin säsongsplats i området. Koden till sopsorteringen får du vid betalning av avgiften.

Du som har säsongsplats för båt i Mariestads hamn och har frågor kring servicehus och kod, vänligen kontakta medborgarkontoret, 0501-75 61 00.

Fullt i sopkärl?

Om sopkärlen är fulla, vänligen anmäl detta i vår app "Synpunkter & fel Mariestad". Den laddar du ner gratis från din appbutik och den är enkel att använda. Du kan också anmäla via kommunens webbsida. Se länk här nedan.

Synpunkter och felanmälan - kommunens webbsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Dricksvatten

Dricksvatten finns i slangarna längs kajen och vid ställplatserna. Vid akut problem med vatten ring medborgarkontoret, 0501-75 61 00.

Tömning grå- och svartvatten

Längs kajen, vid sjömacken och i närheten av Hamnmagasinet finns en tömningsstation för båtar och husbilar.

I yttre hamnen, norr om servicehuset finns tömningsställe för gråvatten, fasta tankar och latrin. Här finns också dricksvatten för påfyllning. Ingen kostnad.

Vid akut problem med tömningstället kontakta medborgarkontoret, 0501-75 61 00.

Tvättmöjligheter

I inre hamnen finns tvättmaskin för gästhamnsgäster. Denna bokas och betalas hos Hamnmagasinet.

Gasol

  • Hamnmagasinet, Kajgatan 1
  • Gasolautomat, Din X, Stockholmsvägen 55
  • OK/Q8, Leverstadsvägen 6
  • OK/Q8, Suntorp Rattugglan 1
  • Byggmax, Industrigatan 8 (köp, inbyte)
  • Ö&B, Storegårdsvägen 30 (köp, inbyte)

Service husbil och båt

Får du problem med din husbil eller båt finns viss hjälp att få hos:

  • Hamnmagasinet på Kajgatan 1, 0501-39 31 30, hamnmagasinetmariestad.se.
    Butik för båtar och båttillbehör men har också erfarenheter av husbilar.
  • Lundgruppen Caravanbutik, Hantverkargatan 22, 0501-13570, lundgruppen.se.
    Har Kama fritidssortiment för husbilar, husvagnar och båtar. Intill finns också skadecenter som utför lackeringar och skadereparationer.
  • Mariestads Marina, Hammarsmedsgatan 25, 0501-39 31 40, mariestadsmarina.se.

Störningar

Vid problem med till exempel störande bilkörning kvälls- och nattetid eller annat som stör ordningen, var vänlig kontakta polisen på 11414 eller vid akuta fall 112.

Turistinformation

Mariestads besöksservice
Telefon: 0501-755850
E-post: visitmariestad@mariestad.se
Webbsida: turism.mariestad.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan senast uppdaterad:

Relaterad information