Frågor och svar om yttre hamnen

Flygbild över ställplats med husbilar i Mariestads yttre hamn.

Har du frågor som rör ställplatsen i yttre hamnen? Då hoppas vi att du ska hitta svar på den här sidan.

Synpunkter och felanmälan

Har du synpunkter, förslag på förbättringar eller felanmälan som inte är akut är du välkommen att använda dig av vår app "Synpunkter & fel Mariestad". Den laddar du ner gratis från din appbutik och den är enkel att använda. Du kan också lämna synpunkter och felanmälan via kommunens webbsida. Se länk här nedan.

Synpunkter och felanmälan - kommunens webbsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Akut felanmälan

Akut felanmälan angående vatten, avlopp, gator inklusive snöröjning, park och hamn, kontakta medborgarkontoret, dygnet runt, telefon: 0501-75 61 00.

Felanmälan eldrift: Vänerenergi, dygnet runt, telefon: 0501-637 70.
Felanmälan gatubelysning: Vänerenergi, klockan 07.00-16.00, telefon: 0501-637 00, e-post: info@vanerenergi.se.

Parkeringsautomat/avgift

Du betalar din avgift för ställplatsen i yttre hamnen i en parkeringsautomat som står intill servicehuset. Parkeringsautomaten tar kort. Du kan också betala via appen Parkster och via sms. Hitta först din ställplats och kontrollera om det finns möjlighet till elplats om så önskas. Betala därefter.

Står du med din husbil vid den inre hamnens ställplats betalas den till Hamnmagasinet på Kajgatan 1.

Problem med betalning

Vid problem med betalning med app och sms, kontakta Parksters kundtjänst 0775- 33 30 30, även angett vid automaten.

Vid problem med betalning med kort, kontakta medborgarkontoret, 0501-75 61 00.

Betalade för elplats, men fick ingen el

Betalning för ställplats fungerar som vilken parkering som helst där du först hittar en plats, kontrollerar om det finns möjlighet till el och därefter betalar. Det finns inte möjlighet till återbetalning av avgift för el.

Fick ingen biljett/kod

Vid betalning med app eller sms, kontakta Parksters kundtjänst 0775-33 30 30, även angett vid automaten.

Vid betalning med kort, kontakta medborgarkontoret, 0501-75 61 00.

Kod till servicehus

Servicehuset i yttre hamnen är till för ställplatsgästerna och de båtägare som har sina säsongsplatser i området. Koden till servicehuset får du som husbilsgäst genom att betala avgiften för ställplatsen i parkeringsautomaten. Koden står på biljetten. Betalning kan även ske med appen Parkster, då får du koden under fliken ”Biljetter” i appen. Betalar du via sms eller med talsvar får du koden i ett sms.

Du som har säsongsplats för båt i Mariestads hamn och har frågor kring servicehus och kod, vänligen kontakta medborgarkontoret, 0501-75 61 00.


Servicehuset

Synpunkter eller felanmälan kring servicehuset lämnas via vår app "Synpunkter & fel Mariestad". Den laddar du ner gratis från din appbutik och den är enkel att använda. Du kan också anmäla via kommunens webbsida. Se länk här nedan.

Synpunkter och felanmälan - kommunens webbsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vid akut problem i servicehuset, vänligen kontakta medborgarkontoret, 0501-75 61 00.

Allmänna toaletter

Allmänna toaletter finns bakom försäljningsbodarna i inre hamnen, i yttre hamnen i anslutning till utegym/boule/padel samt i stadsparken och järnvägsstationen.

Sophantering

I yttre hamnen, intill servicehuset, finns kärl för sophantering.

För vem?

Sophanteringen i yttre hamnen är till för ställplatsgästerna och de båtägare som har sin säsongsplats i området.

Fullt i sopkärl?

Om sopkärlen är fulla, vänligen anmäl detta i vår app "Synpunkter & fel Mariestad". Den laddar du ner gratis från din appbutik och den är enkel att använda. Du kan också anmäla via kommunens webbsida. Se länk här nedan.

Synpunkter och felanmälan - kommunens webbsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Dricksvatten

Dricksvatten finns i slangarna längs kajen och vid ställplatserna. Vid akut problem med vatten ring medborgarkontoret, 0501-75 61 00.

Tömning grå- och svartvatten

Norr om servicehuset finns tömningsställe för gråvatten, fasta tankar och latrin. Här finns också dricksvatten för påfyllning. Ingen kostnad.

Vid akut problem med tömningsstationen och/eller vatten ring medborgarkontoret, 0501-75 61 00.

Tvättmöjligheter

Det finns inga tvättmöjligheter för gäster på ställplatsen i yttre hamnen.

Gasol

  • Hamnmagasinet, Kajgatan 1
  • Gasolautomat, Din X, Stockholmsvägen 55
  • OK/Q8, Leverstadsvägen 6
  • OK/Q8, Suntorp Rattugglan 1
  • Byggmax, Industrigatan 8 (köp, inbyte)
  • Ö&B, Storegårdsvägen 30 (köp, inbyte)

Service husbil

Får du problem med din husbil finns viss hjälp att få hos:

  • Hamnmagasinet på Kajgatan 1. Det är en butik för båtar och båttillbehör men har erfarenheter av husbilar.
  • Lundgruppen Caravanbutik, Hantverkargatan 22 har Kama fritidssortiment för husbilar, husvagnar och båtar. Intill finns också skadecenter som utför lackeringar och skadereparationer.

Störningar

Vid problem med till exempel störande bilkörning kvälls- och nattetid eller annat som stör ordningen, var vänlig kontakta polisen på 11414 eller vid akuta fall 112.

Turistinformation

Mariestads besöksservice
Telefon: 0501-755850
E-post: visitmariestad@mariestad.se
Webbsida: turism.mariestad.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidan senast uppdaterad:

Relaterad information