Upprustning av grillplatser lyfts i större plan

Kvinna framför en sliten grillplats på stranden med vatten i bakgrunden

Terese Johansson kan tänka sig att skriva fler medborgarförslag.

Under 2021 kommer vi att förnya och förstärka vid befintliga grillplatser när allt fler medborgare vistas i naturen. Beslutet är taget av tekniska nämnden efter att tre Mariestadsbor skrivit medborgarförslag i samma anda.

Vindskydd och grillplatser har önskats på bland annat Sandviken, Ekudden, Snapen, Snuggen, Sjölyckan, längs med vandringsleder samt på andra platser i kommunen. Under våren kommer tre nyinköpta stora utomhusgrillar att placeras vid Ekuddenbadet, Snapen och i Sjötorp. Och det kommer mera framöver.

Första gången

Terese Johansson är en av dem som tagit chansen att påverka genom att skriva ett medborgarförslag för att få till fler och bättre grillplatser.

Jag trodde att det skulle vara krångligt och att jag var tvungen att skicka in det med post. Men det var enkelt att göra det digitalt.

Terese berättar att hon uppskattar Mariestad särskilt för närheten till vatten.

Jag skulle nog inte kunna bo någonstans där det inte fanns vatten. Vi har många fina platser i Mariestad, säger Terese.

Terese Johansson utesluter inte att det kan bli fler medborgarförslag, hon har nämligen ruvat på en annan idé ett tag!

Större plan

Johan Myhrman, teknisk chef, gläds över Mariestadsbornas engagemang. Han konstaterar att frågan om anläggning av ytterligare grillplatser och vindskydd kommer att utredas vidare i arbetet med kommunens Blå- och grönstrukturplan, där en viktig fråga är hur friluftslivet i Mariestad ska utvecklas.

Här kan du hitta tips på vandringsleder att uforska i trakten:
Vandra i Mariestad (vastsverige.com) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Johan Myhrman
Teknisk chef i Mariestad, Töreboda och Gullspång