Susanne Wirdemo blir Mariestads första kvinnliga kommundirektör

Medelålders kvinna i orange/rosa blus med blont hår ler framför kameran.

Susanne Wirdemo vill bli en del av Mariestadsandan.

Susanne Wirdemo blir ny kommundirektör i Mariestads kommun. Kommunstyrelsens arbetsutskott har varit enig i valet av Wirdemo som har en lång och gedigen erfarenhet av arbete inom kommunsektorn.

Nu är det klart vem som ersätter tillförordnade kommunchefen Thomas Johansson Valet föll på Susanne Wirdemo från Alingsås, en driven ledare som gjort karriär inom det offentliga.

Susanne Wirdemo har en fantastisk erfarenhet och bredd. Jag konstaterar också att det är Mariestads första kvinnliga kommunchef, det är på tiden, säger kommunalrådet Johan Abrahamsson (M).

Vikarierande oppositionsrådet Janne Jansson (S) är också belåten med rekryteringen:

Susanne Wirdemo har sedan tidigare erfarenheter av att arbeta som kommundirektör, hon har hög arbetskapacitet och en bra personlighet. Rekryteringen av Susanne kommer att bli bra för Mariestad kommun

Var kommundirektör i Alingsås

Susanne Wirdemo har tidigare varit kommundirektör i Alingsås. Närmast kommer hon från ett uppdrag som stabschef i Göteborgs stad där hon jobbat för Moderaterna i Göteborg.

Jag ser fram emot att träffa och lära känna alla medarbetare. Att få ta del av Mariestadsandan. Jag är ödmjuk inför uppgiften, det finns mycket jag ännu inte vet. Jag vill att kommunen ska leverera så bra som möjligt på de områden där vi finns. Mariestadsborna ska få ut så mycket som möjligt av kommunens arbete, säger Susanne Wirdemo.

Susanne Wirdemo tillträder tjänsten som kommundirektör den 16 augusti.