Praktikant eller student

I kommunal verksamhet finns oändliga möjligheter för dig som snart ska ut i arbetslivet. I Mariestads kommun arbetar 170 olika yrkesgrupper inom 120 olika verksamheter. Som anställd i kommunen arbetar du för invånarna, och gör skillnad, på riktigt.

För dig som studerande kan vi erbjuda många olika alternativ, du kan till exempel göra din praktik eller din verksamhetsförlagda utbildning i någon av våra verksamheter eller arbeta extra när det passar dig. Vi tar också gärna emot studenter som skriver examensjobb i våra verksamheter.

Jobba extra – när det passar dig

Om du är intresserad av att arbeta extra parallellt med dina studier finns det olika alternativ. Inom vår LSS-verksamhet, i förskola, fritidshem, grundskola eller inom vård och omsorg kan vi erbjuda en timanställning där du arbetar när det passar dig, på kvällar, helger eller på föreläsningsfria dagar. I vårt bokningssystem meddelar du när du är tillgänglig för arbete. På sidan Timvikariat och sommarjobb för dig 18 år och äldre kan du läsa mer och ansöka.

Anställning enligt studentmedarbetaravtalet

Efter avslutad praktik eller om du redan har en mindre mängd arbetslivserfarenhet kan du få en anställning enligt studentmedarbetaravtalet. Då arbetar du terminsvis inom den verksamhet du utbildar dig. Under relaterad information kan du läsa bestämmelserna för anställning som studentmedarbetare.

Stor chans att få anställning efter studierna

Ganska snart är dina studier klara och du är redo för arbetslivet. Om du har arbetat extra hos oss under studietiden är chansen till att bli anställd stor. På sidan Arbeta i Mariestads kommun kan du kika på vilka lediga tjänster vi har just nu.

Sommarjobb

Självklart kan du även arbeta heltid i våra verksamheter under ditt sommarlov. Vi har tjänster inom ett flertal olika verksamheter även sommartid. På sidan Timvikariat och sommarjobb för dig 18 år och äldre kan du läsa mer och ansöka.

Publicerad: 13 november 2023 Uppdaterad: 06 mars 2024