Söndagen den 11 september 2022 är det allmänna val och du kan nu göra en intresseanmälan för att arbeta under valet.
För att valet skall kunna genomföras rättssäkert och effektivt krävs många engagerade medarbetares medverkan och lång planering. Mariestads kommun kommer att ha 16 valdistrikt på valdagen. Att arbeta som röstmottagare är ett ansvarsfullt myndighetsuppdrag som bidrar till grunden i den svenska demokratin. Det är den kommunala valnämnden som ansvarar för genomförandet av val och som bestämmer vilka som kan få uppdraget som röstmottagare.
Om du vill arbeta som röstmottagare under valet anmäler du dig via länken Anmälan röstmottagning under Relaterad information.
På valdagen är vallokalerna öppna från 08:00-20:00. Under dagen tjänstgör röstmottagarna efter fastställt schema. När röstningen avslutas tjänstgör alla röstmottagare med sammanräkningen tills alla resultat är klara. Vanligtvis är de klara före midnatt.
En röstmottagare tjänstgör som ordförande i valdistriktet. Ordförande ska ha goda kunskaper om val och leder arbetet i valdistriktet.
En röstmottagare tjänstgör som vice ordförande i valdistriktet. Vice ordförande ska ha goda kunskaper om val och leder arbetet i valdistriktet när ordförande inte tjänstgör.
För samtliga uppdrag krävs att man genomgår utbildning och valnämndens test. Först då kan man förordnas som röstmottagare. För samtliga uppdrag krävs:
Vallagen 3 kap 5§ ”Som röstmottagare får endast den förordnas som har fått sådan utbildning som behövs för uppdraget. Lag (2014:301).” Det ställs stora krav på kommunernas valnämnder i att rekrytera och utbilda röstmottagarna så att de är väl rustade för sitt uppdrag. Därför kommer den som utses till röstmottagre kallas till en obligatorisk utbildning.
Arbetsdagen påbörjas på valdagens morgon och avslutas när rösträkningen är avslutad på kvällen/natten.
För uppdragen utgår arvode.
Vid frågor se kontaktuppgifter under Relaterad information eller skicka e-post till val@mariestad.se.