Till startsidan för  kommun
Use Google to translate the web. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

DÖLJ MENY

Här kan du läsa om Mariestads kommun

Du kan ringa till kommunen på nummer 0501-75 50 00. Du kan ringa hit mellan måndag och fredag. Mellan klockan 8.00 på morgonen och 16.30 på eftermiddagen.

Man kan lätt komma till Mariestad från Sveriges två största städer. Det är 30 mil till Stockholm och 20 mil till Göteborg. Det är lätt att ta sig hit med bil, buss eller tåg.

I Mariestad bor cirka 24 tusen personer.

Vem bestämmer i kommunen?

Det är kommunfullmäktige som bestämmer i kommunen. I kommunfullmäktige bestämmer politiker från de olika politiska partierna. Vid varje val röstar människorna i Mariestad på det parti de vill ska bestämma här.

Hur många politiker från varje parti som får vara med i kommunfullmäktige beror på hur många röster varje parti får.

Just nu ser det ut så här i kommunfullmäktige i Mariestads kommun.
Socialdemokraterna         16 ledamöter Moderaterna                    14 ledamöter Vänsterpartiet                    4 ledamöter Centern                              4 ledamöter Kristdemokraterna             2 ledamöter Mariestadspartiet               2 ledamöter Folkpartiet                          2 ledamöter Miljöpartiet                          2 ledamöter Sverigedemokraterna         3 ledamöter

Några politiker kallas kommunalråd. De arbetar i Stadshuset vid Gamla torget mitt i staden. I Stadshuset träffas också kommunfullmäktige en gång i månaden. Du är välkommen att komma hit och lyssna på när politikerna pratar om viktiga frågor.

Vad finns det för arbeten och företag i Mariestad?

Det finns många företag i Mariestad. 2 tusen människor arbetar åt kommunen. Andra stora arbetsplatser är  Metsä Tissue, SCA Packaging, Länsstyrelsen och Skaraborgs sjukhus.

Skolor och utbildning

I Mariestad finns Göteborgs universitet. På Universitet kan man läsa 3 olika program. Man kan också läsa på distans från Karlstads universitet.

I Mariestad finns 14 grundskolor och 1 gymnasieskola. I Mariestad finns 22 förskolor och 9 familjedaghem.

Det finns också grundskola och gymnasieskola som kommunen inte sköter. De är friskolor.

Vuxenutbildning är för vuxna elever äldre än 20 år. På vuxenutbildningen kan man få den utbildning man inte har från grundskolan eller gymnasieskolan. Man kan också få utbildning i vård. Här finns också Särvux och Svenska för invandrare, SFI.

På vuxenutbildningen kan man välja om man vill gå på dagarna, kvällarna eller studera hemifrån, vilket kallas distans.

Vården, omsorgen och funktionsnedsättning

Mariestads kommun ger vård till de äldre människor som behöver det och till personer med funktionsnedsättning. De kan få bo i ett boende. De kan också få hjälp med att klara sig hemma. De kan få hjälp eller vård.

Kommunen kan ge stöd till en person som vårdar en äldre människa hemma.

Personer med funktionsnedsättning får det stöd och den service de behöver av kommunen. Det kan vara en bostad med särskild service eller att få vara med i daglig verksamhet.

Socialtjänsten i Mariestads kommun

Kommunen sköter det sociala arbetet i Mariestad. Det är stöd åt vuxna eller barn som behöver hjälp. Det kan vara att få hjälp mot ett missbruk eller att få hjälp med pengar.

Sjukvården i Mariestads kommun

Det är landstinget och inte kommunen som sköter sjukvården. På Skaraborgs sjukhus kan du få sjukvård. På sjukhuset finns också vårdcentral.

Att bo i Mariestads kommun

Mariestads kommun har det kommunala bolaget Mariehus. Av Mariehus kan du hyra bostad.

Kulturen, naturen och fritiden

I Mariestad finns fler många olika föreningar. I Mariestad finns ett bibliotek som ligger mitt i staden. Där kan man låna böcker, ljudböcker, filmer och läsa tidningar. Här finns också datorer som man kan surfa på internet med.

Det finns mycket vackert att se på i Mariestad. Nära hamnen ligger Gamla stan. Det är några kvarter med gamla trähus.

Ån Tidan rinner genom Mariestad. Där kan du fiska. Mariestad ligger vid sjön Vänern.

Idrott

Det finns ett badhus, ett utebad och flera anläggningar för idrott i Mariestad.

På vintern spelar man ishockey i ishallen. Mariestad har också duktiga lag i innebandy och fotboll.

Cykel, buss och tåg

Det är lätt att cykla i Mariestad eftersom det finns många cyckelvägar.

Du kan ta buss till många platser i Mariestad.

Du kan resa till och från Mariestad med tåg.

Sidan senast uppdaterad: 2016-10-06

Kontakta oss

Telefon

0501-75 50 00

Adress

Mariestads kommun

Kyrkogatan 2
542 86 Mariestad

Samarbetskommunerna
Gullspång kommuns
Töreboda kommun