Valfrihet inom hemvården
Val av utförare av hemtjänst
Mariestads kommun har infört eget val inom hemvården. Det innebär att du som blivit beviljad hemtjänst kan välja att få insatser utförda av kommunen eller av alternativa företag, som blivit godkända av Socialnämnden. Om du inte väljer, utförs insatserna av kommunens omsorgspersonal. Under rubriken "Eget val av utförare" i högerspalten kan du läsa om hur val av utförare går till.
Kommunen har satt upp kvalitetskrav som utföraren måste uppfylla. När utföraren blivit godkänd och tecknat avtal med kommunen är det dessa du kan välja mellan.
Du har alltid möjlighet att byta utförare. Alla val och omval sker via din biståndsbedömare.
Insatser och tider
Utförare som tecknat avtal för servicetjänster, såsom städning, tvätt och inköp, utför dessa insatser vardagar mellan 07.00 - 18.00.
Utförare som tecknat avtal för omvårdnadstjänster, det vill säga personlig omvårdnad, utför dessa insatser alla veckodagar mellan klockan 07.00 - 22.00. Dessa utförare kan också utföra hälso- och sjukvårdsinsatser som är kommunalt delegerade av distriktssjuksköterskan.
Kommunens hemvård utför alla insatser hela dygnet, alla veckodagar.
I de fall där utföraren ansvarar för omvårdnadsinsatserna har de även hand om trygghetslarmen mellan 07.00 - 22.00. Övrig tid, oavsett utförare ansvarar kommunen för trygghetslarmen.
Kommunen är indelad i geografiska områden
Kommunen är indelade i fyra, för utföraren valbara utförarområden. En utförare kan välja på att utföra hemtjänst inom ett eller flera av dessa områden. Av utförarnas presentationsblad framgår inom vilka geografiska områden de utför insatser. Läs mer under "Eget val av utförare" i vänsterspalt.
Utförarområden
1. Södra hemvårdsområdet
2. Norra hemvårdsområdet
3. Centrums hemvårdsområde
4. Landsbygdens hemvårdsområde
Avgifter
Kommunens hemtjänsttaxa gäller och faktura på avgiften kommer från kommunen oavsett vem som utför insatserna.
Tilläggstjänster
De alternativa utförarna kan erbjuda tilläggstjänster, det vill säga tjänster utöver de biståndsbeviljade insatserna. Om du vill köpa tilläggstjänster beställer och betalar du dessa direkt till utföraren enligt deras prislista. Läs mer om vad som gäller för rutavdrag på Skatteverkets hemsida, se länk till höger.
Sidan senast uppdaterad:
Relaterad information

Kontakt
Förvaltningschef äldre- och omsorgsförvaltningen
Annelie Åberg
Växel: 0501 75 63 01
E-post: Annelie Åberg
Ansvarig nämnd
Äldre- och omsorgsnämnden
Relaterad information
För närvarande finns inga godkända utförare att välja mellan utan din hemtjänst utförs av den hemtjänstgrupp som arbetar på ditt område där du bor. När det på nytt kommer godkända utförare kan du läsa mer om dessa här och få information genom biståndsbedömaren.