Funktionsnedsättning kan vara fysisk eller psykisk vilket kan göra att man har rätt till insatser enligt Socialtjänstlagen (SoL ) och/eller enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). I Mariestads kommun finns olika typer av insatser som kan beviljas efter en ansökan/begäran.
För dig med en fysisk funktionsnedsättning finns insatser enligt Socialtjänstlagen. Dessa beviljas efter utredning av socialsekreterare eller biståndsbedömare utifrån din ålder och dina behov. Se kontaktlista under Relaterad information här på sidan.
De insatser som bland annat kan vara aktuella är hjälp i hemmet, ledsagning och olika former av avlastning.
För dig som har en psykisk funktionsnedsättning är de vanligaste insatserna som beviljas boendestöd, stödsamtal, kontaktperson eller bostad med personalstöd. Insatserna beviljas enligt Socialtjänstlagen efter en utredning om dina individuella behov och resurser.
Kontakta kommunens biståndsbedömare eller socialsekreterare som gör en individuell behovsbedömning och prövar din rätt till insats. Telefonnummer till dessa hittar du under Relaterad information - kontakt här på sidan.
För att utreda behövet av hjälp får du träffa en biståndsbedömare/socialsekreterare. I utredningen behövs ibland annan information, det kan gälla uppgifter från läkare eller annan medicinsk personal eller från någon annan som kan beskriva ditt hjälpbehov. Ansökan prövas utifrån Socialtjänstlagen.
Du får ett beslut om vilken insats du som sökande beviljats och omfattningen av insatsen. Beslutet skickas hem till dig som söker. Om du inte anses ha rätt till den sökta insatsen ges ett skriftligt beslut om avslag. Avslag kan också ges för en del av ansökan, det vill säga att insatsen inte beviljas i den omfattning som du önskar. Skäl för avslag kan vara att hjälpen kan tillgodoses på annat sätt eller att ansökan gäller hjälpinsatser som är med omfattande än vad du har rätt till enligt Socialtjänstlagen.
Har du fått avslag på din ansökan om insatser kan beslutet överklagas till Förvaltningsrätten. Du kan få hjälp med att överklaga beslutet om du så önskar.
Rätt till insatser enligt LSS gäller:
Kontakta kommunens LSS-handläggare som gör en individuell behovsbedömning och prövar din rätt till insatser. Telefonnummer till dessa hittar du under Relaterad information - Kontakt här på sidan. Blankett gällande begäran om insatser enligt LSS hittar du under Relaterad information - Självservice -länkar till våra e-tjänster och blanketter här på sidan.
För att utreda behovet av hjälp får du träffa en LSS-handläggare. I utredningen behövs ibland annan information, det kan gälla uppgifter från läkare eller annan medicinsk personal eller från någon annan som kan beskriva ditt hjälpbehov. Begäran prövas utifrån Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS.
Du får ett beslut om vilken insats du beviljats och omfattningen av insatsen. Beslutet skickas hem till dig som söker. Om du inte anses ha rätt till den sökta insatsen ges ett skriftligt beslut om avslag. Avslag kan också ges för en del av begäran, det vill säga att insatsen inte beviljas i den omfattning som du önskar.
Har du fått avslag på din begäran om insatser kan beslutet överklagas till Förvaltningsrätten. Du kan få hjälp att överklaga beslutet om du så önskar.
Ovanstående insatser kan du läsa mer om på sidorna i menyn. På varje sida finns också uppgifter på vem du kan kontakta för att ansökan om en insats. De två sista punkterna kan du läsa om nedan.
Det är Västra Götalandsregionen som ansvarar för insatsen råd och stöd. Insatsen råd och stöd kan vara insatser av rådgivande och av allmänt stödjande karaktär. Det kan vara expertstöd, där medicinska, psykologiska, sociala och pedagogiska aspekter av funktionshinder beaktas. Insatsen är ett komplement till och inte ersättning för habilitering, rehabilitering och socialtjänst.
Syftet med insatsen råd och stöd är att underlätta det dagliga livet.
Du som beviljas insatser enligt LSS ska erbjudas att få en individuell plan upprättad. Syftet med individuell plan är att underlätta för dig att ha överblick och inflytande. Den ger också möjlighet för alla berörda att klargöra och förstå dina behov. Den individuella planen används för samordning av insatserna mellan olika insatser. Den följs upp kontinuerligt.
Har man fått avslag på sin ansökan insatser kan man överklaga beslutet till Förvaltningsrätten. Läs mer under länkar, Synpunkter och klagomål på Stöd och omsorg.
Under Relaterad information - Länkar finner du länk till handikapporganisationer där du kan läsa om olika Handikapporganisationer. I Mariestads kommun finns inget Handikappråd.