Den 23 mars 2026 påbörjas arbetet med sandsopning i Mariestads kommun. Du som fastighetsägare uppmanas att sopa ut sanden från din tomt och trottoar ut i gatan, innan städningen sker.
Alla tider i turordningen är preliminära beroende på hur arbetet flyter på, det kan variera några dagar fram eller tillbaka. Vi ber därför samtliga fastighetsägare vara ute i god tid med sopningen av trottoarer. Därtill är det viktigt att vara observant på parkeringsanvisningar under arbetet med sandsopning, så att ytorna hålls tomma när sopmaskinerna kör.
Observera att kommunen inte sopar för vägföreningar, bostadsrätts- eller samfällighetsföreningar och att det är deras ansvar att ta upp gruset.
Vi ber om ditt överseende med att sandsopningen kan medföra störningar under tidig morgon.
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet. Ring eller skriv till Servicecenter via vårt ärendehanteringssystem.