Avfall & Återvinning Skaraborg är i full gång inför införandet av fastighetsnära insamling (FNI) för småhus i Mariestad. Mellan vecka 21 och vecka 25 kommer de nya kärlen successivt att ställas ut vid fastigheterna.

Sedan tidigare har de boende på Torsö redan fått fastighetsnära insamling och nu är det dags för övriga småhus i kommunen.
Just nu pågår planering och iordningsställande för att allt ska fungera smidigt när kärlen börjar köras ut till villahushållen. Kärlen monteras, märks upp och förbereds innan de placeras ut vid tomterna runt om i kommunen.
De nya kärlen har en 50/50-fördelning och består av:
Med fastighetsnära insamling blir det enklare att sortera avfall hemma vid bostaden och fler förpackningar kan återvinnas och tas om hand på rätt sätt.
Mer information om det nya systemet för fastighetsnära insamling hittar du på Avfall & Återvinning Skaraborgs webbplats.
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet. Ring eller skriv till Servicecenter via vårt ärendehanteringssystem.