Det finns möjlighet för privatpersoner, föreningar och företag att använda kommunens mark, så kallad allmän platsmark, för t ex ett evenemang, en uteservering eller för att sätta upp byggnadsställningar. Den allmänna platsmarken styrs av ordningslagen och, i vissa fall, Plan- och bygglagen (PBL).
Om du vill använda kommunens mark finns det riktlinjer för att vägleda dig hur marken kan och ska användas.
Den generella regeln är att det behövs en markupplåtelse för att utnyttja en offentlig eller allmän plats om användningen inte överensstämmer med det ändamål som platsen är avsedd för. Platsen ägs oftast av kommunen, men även privat mark kan räknas som offentlig plats om platsen är tillgänglig för allmänheten och upplevs som allmän. Då är det markägaren man ska tillfrågas.
För att använda en offentlig plats behöver du ett polistillstånd enligt ordningslagen. Detta för att myndigheterna ska bevaka ordning, trafik och säkerheten för allmänheten. Tänk på att även andra tillstånd kan behövas beroende på vilken typ av verksamhet det gäller.
Om arbetet berör trafik eller gång- och cykelbanor behövs även en ansökan om Trafikanordningplan i Kommunmark.
Du behöver söka polistillstånd för att kunna använda en väg, gata, trottoar, park, ett torg eller liknande till exemelvis varuförsäljning, uteservering, eller evenemang. Det är Polisen som ger tillstånd och det kan vara olika beroende på vad du vill göra och om det kommer att orsaka folksamlingar. Polisen skickar sedan ansökan på remiss till kommunen.Du kommer att betala hyra till kommunen för den mark som du ska använda. Taxorna och avgifterna är beslutade av kommunfullmäktige med stöd av kommunala avgiftslagen (1957:259).
Läs mer på Polisens webbplats om hur du ansöker om tillstånd. Där finns också information om den avgift Polisen tar ut för en ansökan.
Du behöver känna till de krav som ställs på dig innan du söker tillstånd. Beroende på den verksamhet du tänkt dig kan det behövas ytterligare tillstånd. Exempelvis:
Du som sökande ansvarar för att alla nödvändiga tillstånd finns innan du startar.
Ta också reda på om platsen är lämplig för den verksamhet du har tänkt anordna.
Polisen går igenom din ansökan och lämnar den till oss på kommunen så att vi kan lämn eventuella synpunkter. När vi får ansökan från Polisen granskas den och en handläggare kan kontakta dig för att få kompletterande uppgifter.
När ansökan är komplett bedömer vi den utifrån flera faktorer, exempelvis:
Polisens handläggning tar upp till sex veckor förutsatt att ansökningen är komplett. Kommunens tid för att granska ansökan och lämna synpunkter till polisen är upp till två veckor beroende på andra remissinstanser.
Lämna in din ansökan i god tid innan tänkt start för din verksamhet
Du kommer att betala hyra till kommunen för den mark som du ska använda. Taxorna och avgifterna är beslutade av kommunfullmäktige med stöd av kommunala avgiftslagen (1957:259).
Du har ansvar för att verksamheten bedrivs i enlighet med det tillstånd du fått och att platsen påverkas så lite som möjligt. Du som tillståndshavare är ersättningsskyldig enligt skadeståndslagen för skador som vållas på kommunens mark och anläggningar, samt skador som drabbar tredje man
När du avslutar ditt tillstånd
Du har ansvaret för att återställa marken i det skick den var som innan du hyrde marken när du avslutar ditt tillstånd. Tips är att fotografera ytan innan du etablerar och sedan efter avetablering.
Kommunen kan komma att boka tid med dig för en för- och efterbesiktning
En del av kommunens mark arrenderar vi ut, till exempel till företag, privatpersoner eller föreningar. Marken nyttjas bland annat till fritidshus, odling, bete, båtklubbar och föreningsverksamhet.