Du som är leverantör till Mariestads kommun ska skicka e-faktura till oss. Här beskriver vi hur du går till väga.
Med anledning av lagen om elektroniska fakturor måste alla leverantörer till offentlig sektor fakturera elektroniskt via e-faktura. Observera att en PDF-faktura eller inskannad pappersfaktura som skickas med e-post inte är en e-faktura.
Mariestads kommun följer rekommendationerna från Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) och önskar att våra leverantörer fakturerar via EU-standarden Peppol.
Vår elektroniska adress i Peppol är (Peppol-ID) 0007:2120001686.
Många affärssystem kan redan i dag skicka e-fakturor. Lösningen ser lite olika ut beroende på vilken leverantör av e-faktureringstjänster man väljer att teckna avtal med.
Kontakta din systemleverantör/affärssystem/bokföringssystem för att få hjälp med e-faktura via Peppol-nätverket.
Om du som leverantör inte har möjlighet att skicka elektroniska fakturor via ert faktureringssystem så erbjuder Mariestads kommun en kostnadsfri tjänst som heter Proceedo. Proceedo är en leverantörsportal där du som leverantör kan registrera dig för att sedan skapa och skicka dina fakturor elektroniskt.
Skicka dina kontaktuppgifter och din e-post till ekonomi@mariestad.se och ange att du vill ha en inbjudan till leverantörsportalen för att skicka elektroniska fakturor.
VAN-operatör: Visma Proceedo.
Faktura GLN: 7350028760008 .
PEPPOL-ID: 0007:2120001686.
Organisationsnummer: 212000-1686.
Momsregistreringsnummer (VAT): SE212000168601.
Bankgiro: 5726-3840 (används för manuella inbetalningar, statsbidrag eller andra bidrag).
IBAN: SE7295000099602600213405.
BIC/SWIFT: NDEASESS.
Fakturaadress: Mariestads kommun, Box 128, 542 22 Mariestad.
Fakturor utan giltig information kan inte hanteras.
Du kan läsa mer om vad en faktura till oss ska innehålla på Skatteverkets webbplats.
Har du frågor kring e-faktura eller andra fakturafrågor är du välkommen att kontakta ekonomienheten.