Projektstöd via Leader Nordvästra Skaraborg

Leader syftar till att fånga upp och förverkliga föreningars och företags idéer om hur den egna bygden ska utvecklas. Det unika med Leader är själva metoden för utvecklingsarbetet, som består av lokal förankring, underifrånperspektiv, nytänkande, samverkan och nätverksbyggande.

Samverkan mellan ideell, privat och offentlig sektor

Lokalt ledd utveckling genom Leadermetoden bygger på samverkan mellan ideell, privat och offentlig sektor. Arbetet utgår från ett tydligt underifrånperspektiv, vilket innebär att de som bor och verkar på orten ska driva utvecklingen. En ny strategi för detta har tagits fram gemensamt med partnerskapet (representanter från ideell-, privat- och offentlig sektor) och en skrivargrupp. Sverige har valt att tillämpa flerfondslösning, vilket innebär att lokalt ledd utveckling kan arbeta med flera fonder. Leader Nordvästra Skaraborg har valt att arbeta med tre fonder. Det är Landsbygdsfonden, Socialfonden och Regionala utvecklingsfonden.

Området består av tio kommuner: Essunga, Grästorp, Gullspång, Götene, Karlsborg, Lidköping, Mariestad, Skara, Töreboda och Vara kommun.

Mer information om Lokalt ledd utveckling genom leadermetoden finns på Jordbruksverkets webbplats.

Publicerad: 20 februari 2024 Uppdaterad: 20 februari 2024

Kontakt Leader Nordvästra Skaraborg

VerksamhetsledareLovisa Johansson Hollsten070-25 770 39 lovisa@leadernvskaraborg.se
VerksamhetsutvecklareEmma Häggberg070-25 770 93emma@leadernvskaraborg.se