Det här är information till dig som är förtroendevald i Mariestads kommun om hur du skapar och byter lösenord.
Ditt första lösenord skapar du i Mobilityguard (portal.mariestad.se). Till det behöver du ha Bank-ID. Se särskild sida för Ändring av lösenord i Mobilityguard (länk under Relaterad information).
Ditt lösenord är giltigt i 120 dagar. Några dagar innan lösenordet går ut får du får ett mejl. Då behöver du byta ditt lösenord.
Om du inte kan logga in i varken Assistent eller mejl så har troligen ditt lösenord gått ut.
Du kan själv återställa ditt lösenord med hjälp av BankID. Det går att göra från din iPad eller från Mobilityguard (portal.mariestad.se). Du hittar mer information om hur du ska göra under Relaterad information
Om du inte har något BankID så kan du kontakta IT-supporten så hjälper de dej med ett nytt lösenord.
OBS! När du har bytt lösenord så måste du logga in i e-posten igen.
Ändring av lösenord i Mobilityguard
Mobilityguard kallas den portal som du når via alla digitala enheter på adressen portal.mariestad.se (länk finns under Relaterad information).
Om du vill byta ditt lösenord, om det har gått ut eller om du glömt bort det så klickar du på Återställ lösenord under inloggningsrutan. Samma gäller om du ska skapa ett lösenord för första gången. Du behöver ha ett mobilt BankID (till exempel på din mobiltelefon) för att kunna återställa ditt lösenord. Om du inte har något mobilt BankID så kontaktar du IT-supporten så hjälper de dig att återställa ditt lösenord.
Följ sedan instruktionerna som kommer upp på skärmen.
Om du använder förinställd "nyckel" till dina inloggningar så tänk på att du måste logga in med ditt nya lösenord först och sen uppdatera "nyckeln".
Du behöver ha ett mobilt BankID (till exempel på din mobiltelefon) för att kunna återställa ditt lösenord. Om du inte har något mobilt BankID så kontaktar du IT-supporten så hjälper de dig att återställa ditt lösenord.
Om du har fått låna en iPad av kommunen så finns ikonerna Återställ lösenord och Byt lösenord förinstallerade.
Om du vill byta ditt lösenord till ett annat eller om det snart går ut så använder du appen Byt lösenord. Följ instruktionerna i appen.
Om ditt lösenord redan har gått ut eller om glömt det så använder du appen Återställ lösenord. Följ instruktionerna i appen.
För att kunna återställa lösenord via appen så måste du ha ett mobilt Bank-ID (på till exempel din mobiltelefon). Om du inte har något BankID så kontaktar du IT-supporten så hjälper de dig att återställa lösenordet.
Observera att du kan behöva logga in på nytt i din e-post för att den ska fungera.
Om du använder förinställd "nyckel" till dina inloggningar så tänk på att du måste logga in med ditt nya lösenord innan du uppdaterar din "nyckel".