Öppettider och hitta till Vadsbo museum

Vadsbo museum ligger på den vackra Residensön Marieholm. Här kan du promenera runt i en vacker miljö med anrika byggnader och prunkande rabatter. Det före detta landshövdingsresidenset Marieholm består av en huvudbyggnad och sex flygelbyggnader. Museet är inrymt i fyra av dessa flyglar, varav två är publika.

Öppettider

Januari–maj.
Tisdagar 13.00–16.00.
Övriga dagar öppet efter överenskommelse.

Extraöppet:

Söndag 5 maj 12.00–15.00. Invigning av utställningen Våra hattar.

Söndag 19 maj 11.00–15.00. Bifondsdagen.

Hitta hit

Museet ligger på residensön mitt i Tidans utlopp i Vänern. Besöksadress Marieholmsbron 3. GPS koordinaterna är: 58.70865, 13.81816

Med bil

Vid Marieforsledens slut, inne vid stadens centrum, ligger Marieholmsbron. Mitt på bron hittar du infarten till museet. Vanliga besöksdagar kan du parkera bilen inne på ön. Vid marknader stänger vi ön för bilar. Du kan då parkera vid Alhagens parkering, som ligger strax väster om museet, på andra sidan Tidan, från centrum sett

Med buss/tåg

Oavsett om du kommer med buss eller tåg så stiger du av vid Mariestads tågstation. Därifrån går du Nygatan in mot centrum. Vid den första stora korsningen med trafikljus går du över gatan, för att sedan gå rakt över torget till Esplanaden. Följ Esplanaden till dess slut och ta då vänster ut på Hamngatan. Vid Hamngatans slut svänger du höger ut på bron. Infarten till museet ligger mitt på bron.

Arrangerad bussresa

På grund av att Marieholmsbron, som leder till museet, är i dåligt skick måste tung trafik måste ha dispens för att få köra över bron samt in på Residensön.

För bussbolag som vill komma till oss och har besökare som har svårt att gå måste de söka dispens. Det är de som står för bussresan som ansöker, minst en vecka i förväg, helst mer.

Ansökan skickas till tk@mariestad.se och ska innehålla uppgifter om fordonets vikt, registreringsnummer samt vilket företag det gäller och andra eventuella omständigheter. De är restriktiva i dispens och beviljas den så hänvisas trafiken in från den västra infarten på bron, den korta delen av bron som är i bättre skick.

Annan rekommenderad parkering i närheten av museet, som inte kräver dispens, är vid minigolfen i Alhagen väster om Tidan. Dit man kommer via en liten avfart från Leksbergsvägen. Alternativ bussparkering något längre bort, men närmre centrum, finns på östra sidan av Tidan, i hamnen.

Med båt

I Tidans mynning finns en centralt belägen gästhamn, cirka 200 meters promenadväg från museet. Vid gästhamnen finns en hamnvärd på Hamnmagasinet, där det erbjuds eluttag och internetanslutning för besökare i delar av hamnområdet. Här finns även service som wc, dusch, tvättstuga, sophus, bränslepåfyllning med mera.

Marknader och evenemang

På sidan Aktuellt, evenemang och marknader hittar du aktuella händelser och datum för evenemang på Vadsbo museum.

Tillgänglighet

Museets två publika lokaler är tillgänglighetsanpassade, men med vissa begränsningar.

Museet erbjuder visningar för skolklasser, Komvux och SFI. Dessa visningar är kostnadsfria för verksamheter inom Mariestads kommun. Ni får följa med på en tur genom de två byggnaderna där utställningarna finns och samtidigt höra berättelsen om hur Mariestad bildades och växte fram, till och med stadens utveckling under industrialismens tid. Vi finns också med i Västra Götalandsregionens Kulturkatalog, se länk under relaterad information.

Särskilda önskemål om visningen, exempelvis olika teman, går också att boka. Gärna i god tid före besöket. Vårt färdiga skolprogram är däremot rekommenderat av oss, framför allt för skolklasser från Mariestadsbygden. Se dokument under relaterad information.

Har ni svårt att ta er till museet, boka då tid så kommer vi till er skola.

Som lärare är du ansvarig för eleverna under hela besöket. Eleverna kommer få vara nyfikna och lära sig nya saker, men tänk på att museet även är öppet för allmänheten. Förbered gärna eleverna för vad ett museibesök kan innebära och vad de kan vänta sig med besöket.

Priser

Kommunala verksamheter inom Mariestads kommun: Gratis. För skolor från andra kommuner: 650 kronor.

Säkerhet

Vid händelse av brandlarm, följ instruktionerna som museipersonalen ger er. Vid en nödsituation går man mot närmaste nödutgång. Vid utrymning går man direkt ut, ytterkläder och annat lämnas kvar. Återsamlingsplats är vid rabatterna mitt på gården. Museets personal utrymmer utställningsutrymmena för att vara säkra på att alla tagit sig ut. För att utrymningen vid en eventuell nödsituation ska gå snabbt och smidigt ber vi er behålla skorna på under besöket. Meddela oss om någon saknas.

Boka skolprogram

Skolprogram kan bokas året om. Se kontaktuppgifter.

Karta

Publicerad: 17 november 2023 Uppdaterad: 26 april 2024