Information om måltider och menyer i Mariestads kommun

Kostavdelningen i Mariestads kommun har som ambition att servera goda näringsriktiga hållbara måltider som främjar hälsa och välbefinnande.

Alla våra seniorboenden har tilllagningskök där maten tillagas från grunden i så stor utsträckning som möjligt förutom boendet Humlet. På våra lunchrestauranger på Humlet och Björkgården är du som pensionär välkommen att äta lunch. Meny hittar du på sidorna nedan.

Öppettider Humlet och Björkgården

Måndag–söndag

• 12.00–13.30.

Lunchkostnaden för pensionär är 90 kronor. Restaurangerna på Humlet och Björkgården är kontantfria. Du kan endast kunna betala med kort eller Swish.

Meny

Äter du i våra restauranger finns två rätter att välja på och salladsbuffé. Kaffe på maten ingår varje dag dessert serveras de flesta dagarna.

Vår mat

Menyn är näringsberäknad. Vi följer Livsmedelsverkets nationella riktlinjer för bra mat till äldre. Hänsyn tas till matgästernas önskemål och personalgruppers synpunkter i den mån det går.

Svenskt, närodlat och ekologiskt

Kostavdelningens ambition är att öka andel svenska närproducerade ekologiska inköp. Genom upphandling arbetar vid med att få in artiklar på avtal som består av av svenska hållbara råvaror/produkter i så stor utsträckning som möjligt. Statistik visar på stor andel svensk fågel, svenskt kött, mejerprodukter och rotfrukter. Den ekologiska andelen är lägre men påväg uppåt. Exempel på närproducenter är Skeby energi, Ekens styckeri och Grönsakshuset.

Råvaror efter säsong och förnuft

Vi vill i så stor utsträckning som möjligt undvika att köpa mat som transporterats från andra sidan jordklotet eller som odlats på ondöigt energikrävande sätt. Att säsongsanpassa är ett bra sätt att undvika det.

Minska matsvinn

Vi jobbar med matsvinn på olika sätt till exempel.

• Planera inköp efter kunskap och åtgång.
  • Tillaga efterhand.
  • Ta hand om mat som blivit över.
  • Tillaga rätter som passar målgrupp i restaurang.
Publicerad: 21 november 2023 Uppdaterad: 15 mars 2024