Frågor och svar – vikarier inom vård och omsorg

På den här sidan hittar du svar på vanligt förekommande frågor för dig som är eller blir vikarie inom vård och omsorg. På sidan hittar du även kontaktuppgifter till Resurssenheten, dit du kan vända dig om du har ytterligare frågor.

Planera ditt arbete

Du ska komma till jobbet så att du är ombytt och klar när ditt arbetspass börjar.

Du blir tillfrågad om arbetspass och bokad via sms. mycket viktigt att du alltid svarar på de sms du får så snart som möjligt. När det finns ett ledigt arbetspass som passar dig på en dag och tid som överensstämmer med när du registrerat tillgänglighet skickas ett sms med en förfrågan om du kan arbeta.

I meddelandet finns uppgifter om dag, tid och plats. Du svarar ”Ja” eller ”Nej”.

Observera att detta är endast en fråga, inte en bokning. Du måste invänta en bekräftelse.

Med tillgänglighet menar vi att du lägger in alla de dagar och tider som du kan arbeta. Ditt ansvar är att du ska vara redo för att arbeta från den tid du har lagt tillgänglighet. Man kan också bli kontaktad med kort varsel.

Nej, du får inte automatiskt arbetspass alla dagar som du lagt tillgänglighet. Det beror fortsättningsvis på om enheterna är i behov av personal och om du får ihop din dygns- och veckovila.

Om du behöver ändra tillgänglighet så gör det så fort du vet att du inte kan en viss dag. Du kan inte ändra tillgänglighet om du redan är bokat på ett pass, då ska du kontakta Resursenheten.

Om du inte har giltiga skäl kommer det att registreras som ogiltig frånvaro.

Du får en introduktion på den enhet du ska arbeta på. Din introduktion kommer att vara anpassad efter verksamhetens behov.

Det kan vara möjligt. Hör av dig till Resursenheten så kan vi ha en dialog kring detta.

Alla byten av arbetspass ska gå via Resursenheten.

Den 1 oktober 2023 skärptes reglerna kring dygns- och veckovila. Det innebär att du måste ha minst elva timmars sammanhängande dygnsvila under varje period på 24 timmar.

Veckovilan ska vara 36 timmar på en sjudagarsperiod.

Du får ha med din mobiltelefon, men den får inte användas för privata ändamål under arbetstid. Däremot kan du ju få arbetsförfrågningar som du kan behöva svara på.

Vård- och omsorgsboende och Bostad med särskild service

Om du är sjuk/VAB ringer du till din arbetsplats och närmast chef så tidigt som möjligt på första sjuk/VAB-dagen. Gäller det VAB ska barnets personnummer anges.

Ordinärt boende (hemvården) och personlig assistans

Om du är sjuk/VAB ringer du till Resursenheten och närmaste chef så tidigt som möjligt på första sjukdagen/VAB-dagen. Gäller det VAB ska barnets personnummer anges.

När du blir anställd får du inloggningsuppgifter till aktuella system av Resursenheten. Du bör testa inloggningsuppgifterna så snart som möjligt för att säkerställa att det fungerar när du ska ha ditt första arbetspass. Fungerar inte dina lösenord så vänder du dig till en Resurssamordnare, så hjälper vi dig med detta.

Lön och ersättning

Alla medarbetare inom Mariestad Kommun får sina lönespecifikationer via digital brevlåda. Att skicka lönespecifikationen via digital brevlåda är ett säkert sätt då det är kopplat till personnummer och kräver inloggning med e-legitimation, till exempel Mobilt Bank-id. Den digitala brevlådan är också lättillgänglig och du kan nå din post enkelt med mobilen.

Du som anställd i Mariestad Kommun kan alltid logga in och se din lönespecifikation och ditt semestersaldo i P-mobile.

Kontakta lönekontoret om din lön skulle vara felaktig.

Mariestad Kommun har inga kontouppgifter och har Nordea som löneutbetalande bank.
Du kan själv kontakta Nordea för att lämna kontouppgifter, vart du vill ha din lön utbetald.

Lönen är avtalsenlig, sedan är det individuell lönesättning. Tänk på att lämna kopior på utbildningsbetyg och tjänstgöringsintyg som kan påverka din lön.

Lönesättnings är individuellt och utgår från den anställdes kompetens och erfarenhet Lön utbetalas den 27.e varje månad och avser arbete som utförs föregående månad, exempelvis utbetalas lönen för januari i februari.

Din semesterersättning betalas ut löpande tillsammans med din lön.

Om din arbetstid är förlagd till kvällar, nätter, helger eller storhelger (påsk, pingst, midsommar, jul och nyår) kallas den obekväm arbetstid. Under denna tid får du utöver din lön en särskild ersättning, så kallad OB-ersättning. Du kan inte få ersättning för obekväm arbetstid samtidigt som du får övertidsersättning. För dig som timanställd ligger en heltid på 165 timmar i månaden. Om du av någon anledning skulle ha arbetat mer än heltid så har du rätt till övertidsersättning. En eventuell övertid registreras av resurssamordnare, så du behöver inte själv rapportera detta.

Alla medarbetare har e-post och kalender i Microsoft Outlook. Outlook är en e-postklient där du som anställd loggar in med samma kontouppgifter som du använder på arbetsdator. Inne i Outlook kan du se din e-postlåda och kalender men kan även se andras om du har blivit tilldelad behörighet för det.

Du förväntas läsa och ha koll på din jobbmejl, det är en viktig informationskanal. Vi ställer dock inga krav på att du ska läsa dina mejl när du är ledig.

Du loggar in med dina användaruppgifter som du fick via mail när du anställdes. Ditt användarnamn består av de två första bokstäverna i ditt för och efternamn samt en siffra och skriver in ditt lösenord.

Resursenheten kommer att anmäla dig till delegeringsutbildning. Du kommer få information om hur du går tillväga. När du har genomfört utbildningarna kommer du att bli kontaktad av den sjuksköterska som är ansvarig för den verksamhet där du jobbar.

Du vänder dig till din närmaste chef.

Kontakta Resurssenheten

I Mariestads kommun är alla vikarier anställda av Resurssenheten. Välkommen att höra av dig till oss om du har frågor, eller om du är intresserad av att jobba som vikarie inom vård och omsorg.

Publicerad: 21 november 2024 Uppdaterad: 06 mars 2025

Kontakt