Så fungerar nämnderna

I Mariestads kommun finns det åtta nämnder utöver kommunstyrelsen, revisionen, valnämnden och överförmyndaren. Fem av nämnderna är gemensamma med Töreboda och Gullspång. Kommunfullmäktige beslutar vilka nämnder som ska finnas och vad de ska ansvara för.

De nämnder som inte är gemensamma har samma politiska sammansättning som kommunfullmäktige och består av 13 ledamöter och 13 ersättare. Majoriteten, som denna period består av moderaterna, centern och kristdemokraterna, utser ordföranden i varje nämnd och oppositionen utser vice ordföranden. I revisionen är det tvärtom, det vill säga att oppositionen utser ordföranden och majoriteten vice ordföranden.

Så styrs nämnderna

Nämnderna styrs av ett reglemente, som har antagits av kommunfullmäktige. Alla nämnder har dessutom ett antal lagar att följa. Kommunallagen, förvaltningslagen och tryckfrihetsförordningen som reglerar offentlighetsprincipen är exempel på sådana lagar.

Förvaltningar

Till varje nämnd hör en förvaltning som har hand om verksamheten inom nämndens ansvarsområde. Förvaltningarna bereder ärenden till nämnden och verkställer nämndens beslut.

Nämnder i Mariestads kommun

  • Kommunstyrelsen
  • Utbildningsnämnd
  • Socialnämnd
  • Äldre- och omsorgsnämnd
  • Valnämnd
  • Överförmyndarnämnd
  • Revisionen

Nämnder gemensamma med Töreboda och Gullspång

  • IT-nämnd
  • Lönenämnd
  • Miljö- och byggnadsnämnd
  • Teknisk nämnd
  • Avtalsnämnd
Publicerad: 13 november 2023 Uppdaterad: 22 mars 2024

Kontakt

Enheten för demokratistödinfo@mariestad.se