Blanketten kan skrivas ut och postas till:
Socialnämnden
Mariestads kommun
542 86 Mariestad
eller mailas till social@mariestad.se
Vilken förening/organisation kan ansöka?
- Föreningen/organisationen ska ha antagna stadgar, styrelse, medlemsmatrikel och organisationsnummer
- Föreningen ska vara demokratiskt uppbyggd och öppen för alla som stödjer föreningens syfte.
- Föreningen ska bedriva sin verksamhet och ha huvuddelen av sina medlemmar folkbokförda i Mariestads kommun. Om föreningen bedriver verksamhet i flera kommuner kan föreningsbidrag komma ifråga för den del som bedrivs i Mariestads kommun.
- Föreningsbidraget ges inte för affärsmässig verksamhet.
Vad ska ansökan innehålla?
- Till ansökan ska senast upprättad verksamhetsberättelse, ekonomisk redovisning med resultat- och balansräkning samt revisionsberättelse bifogas.
- Om föreningen har ansökt om/eller fått beviljat bidrag av annan aktör ska detta framgå i ansökan.
- Om föreningen bedriver både affärsmässig och ideell verksamhet ska föreningen kunna särredovisa den ideella verksamheten från vad som är affärsmässigt.
Vad händer efter att ansökan inkommit?
- Efter sista ansökningsdag behandlas alla ansökningar och Socialnämnden fattar beslut utifrån riktlinjer för föreningsbidrag.
- Föreningarna får skriftligt meddelande om beslut om bidrag.